Waarom is veranderen zo moeilijk? Exclusief voor relaties van Agium organiseerden wij het seminar ‘Be the change’ -live vanuit Filmmuseum Eye, Amsterdam- met expert op het gebied van leiderschap en verandering Ben Tiggelaar.

Benieuwd welke stappen naar verandering wel werken?

Terugkijken

Agium ziet dat het een uitdaging is om een toekomstbestendige organisatie te creëren in een continu veranderende markt. Je finance & control processen moeten structureel worden verbeterd op basis van vraagstukken op korte en lange termijn. Welke partner gaat verder dan financiële detachering en helpt je om al je ambities te realiseren?

Het seminar is onderdeel van de nationale ‘Be the change’ campagne van Agium. Bekijk hiernaast seminar terug en haal er sowieso één aspect uit, waarmee je concreet aan de slag kunt!
Lees je liever? Download dan hier de samenvatting van het seminar Be the change.

Verandermanagement in organisaties

Verandering en gedragsverandering spelen volgens Tiggelaar overal een rol. Deze zijn vaak het kernprobleem achter heel veel andere problemen. Wat vaak wordt genegeerd of vergeten bij het leiden van een veranderingsinitiatief is de menselijke en culturele kant hiervan, wat ertoe leidt dat veel veranderingsinitiatieven falen.

Een heldere en duidelijke visie is volgens Tiggelaar essentieel voor het maken van goede keuzes bij succesvolle veranderingen. Heldere visies bij organisatieverandering zijn in de praktijk nog dun gezaaid. Een duidelijk plan met waar ze naar toe willen, ontbreekt hierbij. Er is vooral behoefte aan duidelijkheid op de werkvloer.
Mensen willen pas veranderen als ze de noodzaak begrijpen. Zonder gevoel van urgentie komt niemand in beweging. Een beetje urgentie is zeker nodig, maar je moet de druk niet te hoog opvoeren. 

Leiders moeten werken aan vertrouwen. Duidelijk vertellen wat je gaat doen en je daaraan houden. Ook naar mensen luisteren en verbinding leggen met iedereen wekt hierbij vertrouwen. 

Een eerlijk proces is volgens Tiggelaar essentieel voor geslaagde verandering. ‘Procedure of fairness’ zorgt voor minder weerstand. Hierbij helpt het om consistent te zijn en het proces van tevoren te schetsen.

Persoonlijke verandering

Veranderen wordt volgens Tiggelaar een stuk lastiger als het waarom van de verandering niet voldoende duidelijk is of niet voldoende wordt ervaren. Uit onderzoek is gebleken dat het allerbelangrijkste is het gedrag wat je wilt zien concreet maken.

In het tweede deel van het seminar gaat Tiggelaar in op het veranderen van persoonlijk gedrag.

Gedrag wordt aangedreven door meerdere factoren. De drie belangrijkste factoren voor gedragsverandering zijn: 

  • Capaciteit (is iemand in staat om het beoogde gedrag te vertonen). 
  • Motivatie (is de innerlijke drang van mensen groot genoeg).
  • Omgeving (stimuleert de sociale -normen en waarden- en fysieke omgeving nieuw gedrag). 
Onderzoek naar zogenaamde ‘doel-oriëntaties’ laat zien dat wie vooral denkt vanuit prestaties en graag wil bewijzen dat hij iets kan, eerder zijn fouten zal ontkennen dan dat hij ervan leert. Wie echter vooral denkt vanuit leren, gebruikt de moeilijkheden onderweg als input voor verbetering. Daardoor leidt een leerdoel doorgaans tot meer succes dan een prestatiedoel. 

Veranderen wordt volgens Tiggelaar een stuk lastiger als het waarom van de verandering niet voldoende duidelijk is of niet voldoende wordt ervaren. Uit onderzoek is gebleken dat het allerbelangrijkste is het gedrag wat je wilt zien concreet maken. Wanneer het wenselijk gedrag duidelijk is, kun je hier ook heel concreet feedback op geven. 

Trends in Finance
Benieuwd naar de visie van Agium op trends in Finance in het kader van verandering? Maak bewust ruimte voor continu verbeteren, zodat Finance meer business partner wordt binnen de organisatie. Lees hierover meer in de samenvatting.